PKP PLK i CPK podpisały właśnie porozumienie o koordynacji działań przy przebudowie wrocławskiego węzła kolejowego. Dzięki temu pociągi KDP z Linii Y mają szybko docierać do Wrocławia Głównego, estakada Grabiszyńska zyska czwarty tor a linia do Sobótki i Świdnicy w końcu zostanie wyniesiona, co umożliwi budowę Tramwaju na Jagodno.
Dzięki podpisanemu dziś porozumieniu między PLK i CPK do 2035 roku spółki planują doprowadzenie kolei dużych prędkości do stacji Wrocław Główny. Pociągi dużych prędkości wjadą do miasta od strony Jelcza-Laskowic i Brochowa. Aby zapewnić najwyższy standard obsługi i funkcjonalności stacji, sprawną obsługę pasażerów i wygodne przesiadki do pociągów międzywojewódzkich/ regionalnych składy CPK będą zatrzymywać się przy najdłuższych peronach centralnej stacji miasta. Projektowanie KDP przez Centralny Port Komunikacyjny w powiązaniu z istniejącą infrastrukturą zarządzaną przez Polskie Linie Kolejowe jest kluczowe nie tylko z punktu widzenia szybkich połączeń dalekobieżnych, lecz także dla dalszego rozwoju transportu aglomeracyjnego i regionalnego, jak również transportu towarowego.
– Budowa nowoczesnych węzłów kolejowych, takich jak Wrocław, to fundament sukcesu programu kolei dużych prędkości. Chcemy, by pasażerowie mogli wygodnie przesiadać się na szybkie pociągi, a równocześnie by kolej aglomeracyjna i regionalna mogła się rozwijać. To przykład inwestycji, która jednocześnie zmienia codzienne podróże mieszkańców i pozycję Dolnego Śląska na kolejowej mapie Europy - mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
PLK: Reagujemy na potrzeby mieszkańców - Tramwaj na Jagodno coraz bliżej
PLK zapowiadają, że niedługo podpiszą porozumienie z Miastem Wrocław, które jednocześnie będzie zapowiedzią wyniesienia odcinka linii Wrocław - Sobótka- Świdnica na wiadukt nad ul. Buforową. Pozwoli to w najbliższym czasie na budowę skrzyżowania bezkolizyjnego i umożliwi Miastu zrealizowanie
linii tramwajowej na Jagodno bez styku z torami kolejowymi.
– Jako przedstawiciel rządu z Dolnego Śląska wiem, jak bardzo potrzebujemy nowoczesnej, dostępnej i szybkiej kolei. Wrocław na nią zasługuje. Dzisiejsze porozumienie między PLK a CPK to realny krok w stronę lepszych połączeń aglomeracyjnych oraz budowy kolei dużych prędkości, które połączą nasz region z resztą kraju w czasie, na jaki mieszkańcy czekali. Dziś przechodzimy do czynów. – powiedział Michał Jaros, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.
Z myślą o mieszkańcach, we współpracy z Miastem, planujemy również budowę przystanku Wrocław Maślice, który znacząco przybliży kolej mieszkańcom dużego osiedla. Przystanek będzie położony nieopodal planowanej pętli tramwajowej, co dodatkowo ułatwi poruszanie się po mieście i jego obrzeżach.
Odpowiedź na wyzwania przyszłości
Do końca 2034 roku – przy zapewnionym finansowaniu i wsparciu - PLK planuje odpowiedzieć na wyzwania związane z dynamicznym rozwojem kolei. Już na przełomie bieżącego roku spółka ogłosi przetarg na przebudowę odcinka linii kolejowej nr 143 Psie Pole – Sołtysowice. Projekt realizowany w zakresie programu FENiKS zwiększy przepustowość dla kierunków Oleśnica i Trzebnica, co pozwoli wprowadzić więcej połączeń aglomeracyjnych.
W ramach modernizacji wrocławskiego węzła kolejowego przebudowę przejdzie towarowa obwodnica Wrocławia. To kolejne działanie na rzecz lepszych regionalnych przejazdów pociągiem oraz skomunikowanie południowej części Wrocławia. Oprócz funkcji dedykowanej transportowi towarowemu planujemy przekształcenie jej w obwodnicę aglomeracyjną z nowymi przystankami dla Wrocławian i turystów.
W bliskiej perspektywie przywrócony do życia zostanie Wrocław Świebodzki. Zgodnie z założeniami programu Kolej + w 2029 r. pociągi wyruszą z odbudowanej stacji w stronę Środy Śląskiej, Wołowa i Kątów Wrocławskich. Docelowo, poprzez przebudowę układów torowych na węźle Grabiszyn, stacja zyska możliwość obsługi również pociągów w kierunku Trzebnicy, Rawicza i Oleśnicy – w efekcie ze stacji o charakterze aglomeracyjnym Wrocław Świebodzki stanie się stacją również dla połączeń międzyregionalnych. Stacja Wrocław Świebodzki będzie pełniła kluczową rolę w trakcie przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego.
Przebudowa węzła we Wrocławiu poprawi warunki dla przewozów towarowych. Poprzez budowę przez Centralny Port Komunikacyjny linii nr 86 w kierunku Bierutowa, która będzie dedykowana również na potrzeby ruchu towarowego PLK wyznaczy dedykowany ciąg przez Oleśnicę, Bierutów i Czernicę do stacji Wrocław Brochów, skąd pociągi wjadą na obwodnicę towarową. To pozwoli odseparować ruch towarowy od ruchu pasażerskiego w centrum miasta. Zarządca infrastruktury planuje zwiększenie przepustowości na trasie w stronę portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz w kierunku Czech, co usprawni transport ładunków z Dolnego Śląska i rozwój gospodarczy regionu.
Inwestycje na wrocławskim węźle pozwolą dostosować sieć do rosnącej liczby połączeń aglomeracyjnych, zapewnić sprawne funkcjonowanie węzła po wprowadzeniu linii KDP, zoptymalizować transport towarowy, a także stworzyć warunki do realizacji stałego, cyklicznego rozkładu jazdy. Uporządkowanie ruchu poprzez wdrożenie kierunkowego i bezkolizyjnego przeprowadzania pociągów przez stację i węzeł kolejowy umożliwi systemowe skomunikowanie połączeń kolejowych z komunikacją miejską.
– Wrocławski węzeł kolejowy już dziś funkcjonuje na granicy swojej przepustowości. W 2024 roku stacja Wrocław Główny obsłużyła rekordową liczbę pasażerów - blisko 29 milionów. Wraz z szybkim rozwojem przewozów regionalnych i aglomeracyjnych przebudowa węzła staje się koniecznością. To inwestycja, która pozwoli odciążyć Wrocław Główny i da pasażerom nowe możliwości podróżowania – zarówno w codziennych dojazdach, jak i w dalszych relacjach. To projekt, który zmienia kolej we Wrocławiu w realny sposób i odpowiada na potrzeby mieszkańców – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przebudowę Wrocławskiego Węzła Kolejowego (WrWK) PLK planuje przy maksymalnym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury i współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym w zakresie wprowadzenia KDP do miasta.
– Z naszego punktu widzenia niezbędny jest uzgodniony z PLK dogodny wjazd pociągów KDP na stację Wrocław Główny. Na mocy podjętych między spółkami ustaleń granica między inwestycjami CPK a PLK, które muszą być realizowane w ścisłej współpracy, została wyznaczona na stacji Siechnice. Wrocławski węzeł kolejowy to istotny element realizowanej przez CPK szybkiej linii „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław / Poznań, która na odcinku wrocławskim jest na etapie zaawansowanego projektowania, uzyskiwania uzgodnień i przygotowań do wykupu nieruchomości. Linia ma być gotowa do końca 2035 r. Naszym celem jest czas przejazdu między Wrocławiem i Warszawą poniżej 100 minut – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. kolei.
PLK zapewnia też, że spółka chce zminimalizować koszty realizacji, jednocześnie osiągając najwyższą możliwą funkcjonalność i przepustowość. Kluczowe będzie m.in. dobudowanie czwartego toru na estakadzie nad ul. Grabiszyńską, przebudowa węzła Grabiszyn, uruchomienie stacji Wrocław Świebodzki oraz wprowadzenie pociągów pasażerskich na towarową obwodnicę Wrocławia. Założenia mają zostać zrealizowane przy zachowaniu ciągłości ruchu kolejowego.